برنج مازندران محصول مهم اقتصادی و منبع درآمد کشاورزی استان است؛ محصولی که تولید مازاد بر مصرف داخلی با نگاه اقتصادی دولت سیزدهم و با تعیین استانداردهای صادراتی از سوی طرف مقابل این روزها تاییدیه کشور روسیه و حتی اوراسیا را هم اخذ کرده و تولیدکنندگان و تجار مازندرانی برای تحقق این امر به صف شدند.

صادرات محور کردن محصولات کشاورزی مازندران دست کم طی یکسال گذشته ترجیع بند اظهارات کارشناسان و مسوولان در سطوح مختلف بود و به همین دلیل در ماه های گذشته اصلاح و بازسازی اراضی شالیزاری برای دستیابی به محصولی بازار پسند در آن سوی مرزها در دستور کار قرار گرفت تا زنجیره صادرات پس از برداشت برنج هم تکمیل شود. ظرفیت انبارداری محصولات کشاورزی مازندران هم بر همین مبنا از ۸۰۰ هزار تن به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید.

همه این اتفاقات خوشایند و مثبت برای صادرات محور کردن محصولات کشاورزی مازندران به ویژه برنج بابرنامه ریزی اصولی در حال محقق شدن است و اکنون مسوولان ارشد استان معتقدند که برنج مازندران توان رقابت در بازارهای جهانی را دارد.

چندی پیش استاندار مازندران در این ارتباط گفت که صادرات محور شدن برنج استان با بهره گیری از صنایع تبدیلی و شرکت های دانش بنیان باید در کمترین زمان ممکن انجام شود.

ادامه مطلب
افتتاحیه وآغاز چهارمین سال عرضه برنج طارم مازندران در بورس کالای ایران

 

 

استاندار مازندران ادامه داد: دوران خام‌فروشی این محصول باید پایان یابد در غیر این صورت وضع موجود مشکل فروش این محصول ادامه می یابد.

آماده صادرات ۱۰ درصد تولید برنج مازندران هستیم

نیک پور، ریس مرکز تجاری ایران در مسکو و دکتر یزدان پناه، مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج کشور تفاهم نامه همکاری امضاء کردند.

در این وادی دکتر اسماعیل یزدان پناه، مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج کشور در آمل، گفت: ۱۰ درصد تولید برنج مازندران قابلیت صادرات را دارد اما با توجه به ظرفیت و امکانات موجود می توانیم در گام نخست یک درصد تولید برنج مازندران به میزان ۲۰ هزار تن را به روسیه صادر کنیم.

وی افزود: با ارتقاء زیرساخت صادرات این میزان تا ۱۰ برابر افزایش می یابد.

وی همچنین بیان کرد: در حال حاضر روابط ایران و روسیه در یک موقعیت ممتاز تاریخی قرار دارد که این امر فرصت مناسبی برای افزایش صادرات برنج مازندران به روسیه می باشد.

دکتر یزدان پناه افزود: با تفاهم نامه ای که با روسیه امضاء شد خدمات حقوقی، مالی و بازار یابی به صادر کنندگان جهت ورود قدرتمندانه به بازار روسیه انجام می شود.

ادامه مطلب
بازدید دکتر مومنی سرپرست جهاد کشاورزی استان مازندران از مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران

مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج کشور گفت: با توجه به ذائقه روس ها و مقبولیت برنج مازندران فرصت مناسبی برای تصاحب بازار مصرف برنج روسیه است.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

استان مازندران تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد.

این استان با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد زمین کشاورزی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.