افتتاحیه وآغاز چهارمین سال عرضه برنج طارم مازندران در بورس کالای ایران
چهارمین سال عرضه برنج طارم مازندران در بورس کالای ایران با حضور مدیران ارشد سازمان بورس کالا ، فرماندار ویژه آمل ، مدیر کل دفتر هماهنگی‌ امور اقتصادی استانداری مازندران، ودیگر مدعوین درمحل سالن معاملاتی مرکز بین المللی تجارت وپایانه صادرات برنج ایران در شهرستان آمل به صورت رسمی آغازشد و همزمان داد وستد این کالای استراتژیک روی تالار شیشه‌ای قرار گرفت.
**کشاورزان می‌توانند برنج تولیدی خود را بدون دغدغه در بورس کالای ایران عرضه وفروش کنند
دکتر سیداسماعیل یزدان پناه مدیرعامل مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران مستقر در آمل درحاشیه آغازچهارمین سال معاملات برنج طارم دربورس کالای ایران گفت: بورس کالای کشاورزی برنج برای سال چهارم فعالیت خود را آغاز کرد که تا پایان سال زراعی این نماد بسته می‌شود.
یزدان پناه افزود: با توجه به اینکه کشاورزان می‌توانند برنج تولیدی خود را بدون دغدغه در بورس کالای ایران عرضه وفروش کنند، ادامه داد: اگرچه مقدار خرید و فروش در بازار بورس به نسبت مقدار تولید بسیار ناچیز است، اما درسه سال گذشته وبا شفاف بودن این بازار با بورسی شدن برنج شاخص قیمتی این محصول در یک رقابت شفاف واقعی شده است.
وی با تاکید براینکه کشاورز تولید کننده برنج می‌تواند محصول تولیدی خود را درکل کشور وبا شفافیت قیمت برای مصرف کننده عرضه و به فروش برساند، تصریح کرد: درعرضه برنج در بورس کالا، دیگر سر کشاورزان برنجکار کلاه نمی‌رود و در واقع دست دلالان و واسطه‌ها در قیمت گذاری برنج کاملا کوتاه شده است.
یزدان پناه به دیگر ویژگیهای بورسی شدن برنج اشاره کرد و گفت: از موارد مهم برای عرضه برنج در بورس، خرید و فروش نقدی آن است و همین روش سبب شد تا دیگر شالیکاران دغدغه فروش محصول با دریافت چک و تبعات آن را نداشته باشند.
وی با اظهار این که مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران کیفیت برنج مازندران را هنگام عرضه در بورس تضمین می‌کند و ضمانت کننده تحویل محصول به خریدار با کیفیت خریداری شده، است افزود: البته علاوه بر کشاورزان برنجکار، هر شهروند ایرانی می‌تواند به خرید و فروش برنج به عنوان یک کالای بورسی ورود کند و سود مورد نظر خود را ببرد.
مدیرعامل مرکزبین المللی تجارت وپایانه صادرات برنج ایران، با اشاره به اینکه در سه سال گذشته از بورسی شدن برنج، روند استقبال هم کشاورز برای عرضه در بورس وهم مصرف کننده برای خرید از این بازار روند افزایشی داشته است، گفت: در واقع بورسی شدن محصولات استراتژیک کشاورزی به نوعی جایگزین قانون خرید تضمینی است که با هدف حمایت از تولید محصولات راهبردی کشاورزی در دست اجرا قرار گرفته است.
یزدان پناه افزود: وقتی کشاورزی که قصد عرضه محصولش در بازار بورس را دارد و برنجش را به مرکز تجارت تحویل می‌دهد، این مرکز گواهی سپرده کالایی برایش صادر می‌کند که که نوعی اوراق بهادار معتبر محسوب می‌شود و کشاورز هم می‌تواند با ارائه این گواهی به مرکز، محصولش را دوباره تحویل بگیرد و هم می‌تواند از گواهی سپرده کالایی برای دریافت تسهیلات بانکی استفاده کند و یا آن را به دیگران واگذار نماید.
مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران بر همراهی وفرهنگ سازی صداوسیما و رسانه‌ها در حمایت و اطمینان خاطر کشاورزان برای عرضه بدون دغدغه برنج دربورس و حذف واسطه‌ها دراین بخش تاکید کرد.
**با همراهی رسانه‌ها نسبت به فرهنگ سازی صحیح عرضه برنج دربورس کالا ، هم انگیزه وامید را درکشاورز ایجاد کرد
جواد فلاح مدیربازار‌های مالی بورس کالای ایران گفت: خوشبختانه درسه سال گذشته عملکرد عرضه برنج دربورس کالا، هم کشاورز وفروشنده‌ها که اقدام به فروش داشتند و هم تعداد خریدار این محصول اضافه شده و در چهارمین سال عرضه برنج طارم مازندران انتظار افزایش چند برابری آن دور از انتظار نیست.
مدیربازار‌های مالی بورس کالای ایران با اشاره به اینکه فروشنده‌های برنج به هر اندازه و دفعات می‌تواند اقدام به عرضه برنج کنند، تصریح کرد:خریداران و مصرف کننده‌ها نیز بدون واسطه می‌توانند به صورت برخط و همزمان از طریق کارگزار خودشان به بازار بورس دسترسی داشته باشند.
فلاح خاطرنشان کرد، باید با همراهی رسانه‌ها نسبت به فرهنگ سازی صحیح عرضه برنج دربورس کالا ، هم انگیزه وامید را درکشاورز ایجاد کرد و هم با حذف واسطه ها، مصرف کننده وخریدار‌های عمده نیز درقالب شفافیت قیمت، اقدام به خرید کنند.

ادامه مطلب
کسب مقام سومی تیم کبدی ساحلی مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران