برنج هایی که باید بشناسید

 

استان مازندران با توجه به نواحی کوهستانی و جلگه ای که دارد قادر به کشت انواع برنجهای طبع سرد و گرم است.
در مازندران علاوه بر برنج کشت اول (ماههای فروردین تا تیر)کشاورزان می توانند با توجه به شرایط آب وهوایی که دارند در کشت دوم (ماههای مرداد تا آبان) اقدام به کشت و برداشت کنند.

ارقامی که بیشتر در مازندران کشت می شود عبارتند از : طارم، هاشمی، بینام، فجر، شیرودی، امراللهی، ندا و…
محبوب ترین برنج این استان طارم و هاشمی است.

برنج طارم

مرغوب ترین برنج ها در شمال کشور کشت می شود که از این بین برنج طارم پرچم دار سایر برنج هاست.

برنج طارم انواع مختلفی دارد که می توان برنج طارم هاشمی، طارم سنگی، طارم دم سیاه و طارم صدری را نام برد.

انواع برنج طارم

برنج طارم بسته به مکان و موقعیتی که کشت می شود به چهار دسته کلی تقسیم می شود، که شامل:

  • برنج طارم هاشمی
  • برنج طارم سنگی
  • برنج طارم دم سیاه
  • برنج طارم صدری

 

ویژگی های برنج طارم هاشمی

طارم هاشمی مازندران ، از برنج های خوش عطر وبویی است که پخت و عطر آن ، گوارای وجود بسیاری از هموطنان عزیز ایرانی می باشد. کشاورزان شهرهای فریدون کنار، دابودشت، محمودآباد و روستاهای اطراف، سال هاست مشغول کشت دوم برنج طارم هستند.

ادامه مطلب
شالیکاران برای تولید شالی پای در آب و سر در آفتاب دارند

برنج طارم هاشمی یا طارم ندا قد کوتاه تری نسبت به برنج طارم عطری و برنج هاشمی دارد و به طور کلی هم از نظر پخت و هم عطر از برنج هاشمی ضعیف تر است به همین دلیل قیمت پایین تری نسبت به برنج هاشمی دارد.

ویژگی های برنج طارم سنگی

برنج طارم سنگی همان برنج طارم محلی فریدونکنار می باشد، که از قدیمی ترین و با کیفیت ترین برنج های این منطقه به شمار می رود. بدون شک می توان گفت محبوب ترین برنج در بین ایرانی ها طارم سنگی می باشد. رنگ این نوع برنج سفید کدر تا حدی متمایل به رنگ نباتی است و از نظر شکل ظاهری ریزتر از طارم هاشمی و طارم دم سیاه می باشد.

طول دانه خام این محصول ۷ میلی متر و بعد از پخت ۸.۴ میلی متر است. برنج طارم سنگی دارای خاصیت عطری بالا و طعمی بسیار دلنشین است. برنج طارم سنگی اصطلاحا با نام های طارم عطری ، طارم استخوانی ، سنگ طارم و طارم محلی نامیده می شود.

ویژگی های برنج طارم دم سیاه

برنج طارم دم سیاه دارای شلتوکی با دمسیاه رنگ است و علت نام گذاری آن به همین خاطر می باشد. برنج دم سیاه عموما در لستان گیلان به خصوص در شهر رشت، آستانه اشرفیه و حومه کاشت و برداشت می شود.

ادامه مطلب
مبدا و تاریخچه برنج در ایران و جهان

شکل ظاهری برنج دم سیاه سفید مایل به کرم است و بعد از پخت خوش عطر و خوش طعم می باشد ولی از برنج طارم رتبه پایین تری دارد. طول دانه خام برنج دمسیاه ۷.۵ میلی متر، طول دانه پخته آن ۱۲.۱۵ میلی متر است. این برنج مناسب مصرف خانوار و مجالس و مهمانی هاست.

ویژگی های برنج طارم صدری

برنج طارم صدری در استان گیلان و در شهرستان های فومن و شفت کاشت و برداشت می شود.شکل ظاهری برنج  بلند، قلمی، کشیده و جنس دانه گچی و تقریبا سفت و سخت می باشد.

رنگ آن سفید مایل به کرم است و طول دانه خام برنج صدری ۸.۷ میلی متر، طول دانه پخته آن ۱۱.۷ میلی متر است. این برنج بعد از پخت عطر و بوی خوبی دارد و مدت ها بعد از پخت نرم می ماند.

خواص برنج طارم

برنج اصیل ایرانی فواید و خواص زیادی دارد که برای سلامتی همه افراد لازم و ضروری است.

  • از فواید برنج ایرانی می توانیم به سرشار بودن آن ازکربوهیدارات اشاره کرد که باعث تامین انرژی برای سوخت و ساز بدن است ،همچنین فاقد کلسترول بودن برنج باعث شده تا بتواند بخش مهم و عمده ایی از یک برنامه غذایی متعادل را تشکیل دهد .
  • بعلاوه این ماده مغذی علاوه بر ویتامین B دارای ویتامین های دیگر مانند : ویتامین D،کلسیم، فیبر، آهن، تیامین و ریبوفلاوین و …. می باشد .
  • نشاسته مقاوم از دیگر فواید برنج ایرانی می باشد، برنج ازنشاسته مقاوم تشکیل شده است که به شکل هضم‌نشده به روده می‌رسد و به رشد باکتری‌های مفید برای عملکرد عادی روده‌ها کمک می‌کند.
  • برنج طارم بخاطرسهل الهضم بودن احساس نفخ و سنگینی به شخص دست نمی دهد.
  • باعث کاهشاسترس و افسردگی می شود.
  • مفید برای عملکرد صحیح قلب و مغز است.
  • عملکرد صحیح دستگاه ایمنی و عصبی بدن را به همراه دارد.
  • فاکتوری مهم برایتقویت پوست و موهاست.
  • برای درمان یبوست و سوء هاضمه مفید است.
ادامه مطلب
ویژگی های برنج هاشمی

برنج خاصیت های فراوانی دارد که در بالا چکیده ای از آن گفته شد. با این حساب حتما برنج را برای سلامتی جسم در وعده غذایی خود قرار دهیم.

نحوه پخت برنج ایرانی طارم

اصولا رایج ترین روش های پخت برنج در میان ایرانی ها روش کته و آبکش است. اما بهترین روش پخت که تمام ویتامین و ارزش غذایی برنج را در خود حفظ می کند پخت برنج به روش کته است.

نحوه پخت برنج طارم به روش کته:

جهت پخت برنج طارم ابتدا برنج را با آب ولرم بشویید و به اندازه یک بند انگشت آب بریزید و مقداری نمک به آن اضافه کنید و به مدت یک ساعت بخیسانید و سپس زیر قابلمه را با همان وضعیت که خیسانده بودید، روشن کنید و روغن به آن اضافه کرده تا برنج بپزد.

وقتی آب برنج کشیده شد ، حرارت را به مدت یک ساعت ملایم کرده تا برنج کاملاً دم بکشد. پس از دم کشیدن، برنج را در ظرف سرو کنید.

نحوه پخت برنج طارم به روش آبکش:

برنج را با آب ولرم یا سرد شسته و زیاد برنج را چنگ نزنید، ممکن است به هنگام پخت شکسته و خرد شود. و به مدت 3 الی 4 ساعت با آب و نمک بخیسانید.  برنج را در آب جوش ریخته وبگذارید برنج جوش بیاید.

ادامه مطلب
مبدا و تاریخچه برنج در ایران و جهان

آب مورد نیاز تقریبا به اندازه انگشت اشاره بالاتر از سطح برنج باشد. می توان برای قد کشیدن بهتر برنج دو قاشق آبلیمو یا آب نارنج اضافه کرد.

برای آبکشیدن، برنج را بین انگشتتان فشار دهید اگر له شد زمان آبکشی برنج است و اگر نه به برنج زمان پخت بیشتری بدهید. دقت کنید اگر برنج تازه باشد، دانه هایش زودتر از برنج قدیمی میپزد و شل می شود.پس باید دقت داشته باشید هنگامی که برنج روی آب ظاهر شد حتماً سریع آبکشی کنید.

برنج را در قابلمه مورد نظر به صورت هرمی منتقل کنید و چند حفره با کفگیر در وسط برنج ایجاد کنید تا بخار از کف به سقف قابلمه آمده و برنج زودتر دم بکشد. کمی آب روی برنج بپاشید تا سرعت دم کشیدن برنج سریع شود. قابلمه را روی اجاق با شعله کم به مدت ۲۵ دقیقه زمان پخت دهید.